Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu.


"Coś dla MSP" - oprogramowanie dedykowane dla Managed Service Provider'a - dlaczego warto.



Czym jest oprogramowanie MSP

Managed Services Provider (MSP) to firma świadcząca na rzecz swoich klientów usługi IT, polegające na dostarczeniu im gotowych rozwiązań, bez konieczności inwestycji przez klienta w sprzęt, licencje, infrastrukturę czy zasoby ludzkie niezbędne do ich wdrożenia i utrzymania. Rozwiązaniami takimi mogą być usługi związane z IT Service Management (Help Desk, Service Desk), monitoringiem IT, zarządzeniem bezpieczeństwem, zarządzaniem urządzeniami końcowymi, zarządzaniem procesami backup/DR i wiele innych - katalog dostępnych rozwiązań wciąż rośnie, a rynek i model MSP przeżywa w ostaniach latach rozkwit.

Systemy i rozwiązania dostarczane klientom przez firmy MSP bazują najczęściej na infrastrukturze dostawcy (choć nie muszą), opłaca on też i utrzymuje niezbędne do realizacji usługi oprogramowanie oraz inżynierów / konsultantów realizujących usługę.

Klient kupuje od dostawcy MSP usługę o określonych parametrach i nie interesują go techniczne aspekty jej świadczenia, tylko: skuteczność, SLA, rozliczalność i koszt. Należy jednak zauważyć, że nie bez znaczenia jest dla klienta "oprzyrządowanie" usługi jaką otrzymuje, czyli: interfejs, możliwości funkcjonalne systemu, ergonomia pracy, możliwości raportowe, możliwości integracji z systemami klienta oraz bezpieczeństwo stosowanych rozwiązań.

Z punktu widzenia dostawcy MSP, pożądane są za to głównie: jasne, elastyczne i przystosowane do tego rynku zasady licencjonowania, korzystna cena, łatwość wdrożenia dla kolejnych klientów, stabilność, skalowalność i możliwości raportowo - analityczne.

Obecnie wielu producentów tworzy wersje oprogramowania dedykowane dla dostawców MSP - zorientowane na obsługę wielu klientów, posiadające dedykowaną dla MSP politykę licencjonowania oraz rozbudowane możliwości analityczne. Produkty te pojawiają się w coraz większej ilości obszarów IT - to już nie tylko popularne w tym modelu rozwiązania ITSM, ale również systemy monitoringu zorientowane na wielu klientów, systemy backupu, czy systemy antywirusowe oraz te związane z bezpieczeństwem IT.

Kluczowe kwestie przy wyborze oprogramowania MSP

Wybierając oprogramowanie MSP, należy pamiętać o następujących kluczowych kwestiach:

Możliwość zbierania danych i raportowania: Należy zwrócić szczególną uwagę na to, na ile skutecznie narzędzie MSP potrafi zbierać dane z sieci klientów - czy to w zakresie monitoringu infrastruktury i oprogramowania, czy np. w zakresie zarządzania assetami. Istotne jest również, aby przed wyborem rozwiązania rozważyć, jakie rodzaje raportów są dostępne i jak rozbudowane są możliwości narzędzia w tym zakresie. Upewnij się, że wszystkie informacje potrzebne do celów raportowania - i więcej, jeśli to możliwe - są zbierane za pomocą zautomatyzowanych procesów, a nie ręcznego wprowadzania danych. Pozwoli to zaoszczędzić czas i pieniądze, jednocześnie eliminując błędy i przeoczenia.

Skalowalność rozwiązania: Twoja firma obsługuje w modelu MSP kilku / kilkunastu klientów - za kilka lat może kilkuset. Upewnij się, że wybrane narzędzia MSP mają elastyczne opcje licencjonowania oraz są skalowalne w zakresie wydajności i udźwigną wraz z rozwojem firmy obecne, ale i przyszłe obciążenia.

Kompatybilność: Nawet jeśli Twój biznes MSP skupia się obecnie na obsłudze jednej platformy systemowej - wybierz rozwiązanie kompatybilne z większością platform obecnych na rynku. W przypadku pozyskania nowego klienta pracującego na innych rozwiązaniach niż obecnie przez Ciebie obsługiwane, łatwiej dostosować do nowych rozwiązań inżynierów niż zmieniać system obsługujący już wielu klientów.

Czas i koszt wdrożenia nowego klienta: Zagadnienie często pomijane / błędnie lekceważone przy wyborze rozwiązania dla MSP. Dodanie nowego klienta do systemów MSP powinno być proste, szybie i ustandaryzowane - inaczej inicjalny koszt projektu będzie zbytnim obciążeniem dla Ciebie lub dla klienta.

Integracja z systemami zewnętrznymi: Wdrażany system MSP zapewnić musi "out of the box" zdolność do płynnej integracji z popularnymi rozwiązaniami innych firm będącymi standardem rynkowym - dla przykładu z Microsoft Active Directory. Integracja taka powinna być wbudowana, prosta i nie wymagająca pracy programistów, a tym samym dodatkowych kosztów. Równie istotna pozostaje jednak możliwość zaawansowanej integracji z innymi systemami klienta - np. poprzez REST API.

Wsparcie producenta: dla dostawcy usług MSP, systemy świadczące usługi dla klienta stanowią podstawowe narzędzie obsługujące jego biznes i podstawę generowanych przychodów. Dla klienta końcowego - są one podstawowym środkiem komunikacji z dostawcą w przypadku problemów i ważnym elementem związanym z ciągłością działania biznesu klienta. Dostawca MSP nie może pozwolić sobie na przestoje związane z wykorzystywanym przez niego oprogramowaniem. Jego inżynierowie nie powinni tracić czasu na rozwiązywanie problemów z ich podstawowym narzędziem pracy, tylko z niego korzystać. Często bagatelizowany problem supportu dla użytkowanego oprogramowania MSP, stanowi istotny czynnik mający wpływ na jakość świadczonej przez MSP usługi, a często na wybór dostawcy MSP przez klienta.

Cena: Koszt użytkowanego przez MSP oprogramowania ponosi na koniec klient, tym samym cena wykorzystywanych systemów ma istotne znacznie dla konkurencyjności oferty MSP i jego biznesu. Przy wyborze dostawcy oprogramowania MSP zwrócić więc powinien szczególną uwagę na model licencjonowania, który dostosowany być powinien do jego oferty, możliwe elastyczny i wariantowy.

Co dalej ?

W artykule skupimy się na rozwiązaniach firmy ManageEngine dedykowanych dla dostawców usług zarządzanych MSP. ManageEngine konsekwentnie, od lat poszerza portfolio produktów MSP, bazując na swoich sprawdzonych, popularnych i cenionych na rynku rozwiązaniach dedykowanych dla pojedynczych klientów.